Ook Berg en Dal investeert in nieuwe MTB-routes

BERG EN DAL – In en rond de bossen van Groesbeek moeten hoognodig nieuwe MTB – routes gecreëerd worden. Het college van burgemeester en wethouders is dinsdagmiddag akkoord gegaan om 10.000 euro beschikbaar te stellen om de routes te kunnen realiseren.

Ook de gemeenten Nijmegen, Heumen, Mook en Middelaar zijn voornemens geld ter beschikking te stellen. De provincies Gelderland en Limburg hebben ook al toegezegd geld hiervoor te zullen reserveren. De totale kosten worden geraamd op 120.000 euro. De huidige MTB – routes in het Rijk van Nijmegen gaan deels over bestaande bospaden, wat de nodige overlast bezorgt voor andere gebruikers.

Ook voor de mountainbikers is dit niet de gewenste oplossing. Om die reden kiezen zij vaak eigen gecreëerde routes wat weer voor de nodige schade zorgt aan bos en paden. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zien een singletrack route die gescheiden is van bestaande paden wel zitten.

Niet alleen de overlast is voor het college aanleiding geweest geld ter beschikking te stellen, maar zeer zeker ook vanuit toeristisch oogpunt heeft de gemeente baat bij de nieuw aangelegde routes. Mountainbikers uit het hele land hebben het Rijk van Nijmegen al weten te vinden en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen. Ook het aantal mountainbikers uit de regio dat in de bossen van het Rijk van Nijmegen fietst, groeit gestaag. Door de samenwerking met de regio gemeenten bestaat de mogelijkheid dat de langste aaneengesloten MTB – route van Nederland ontstaat. Het is de bedoeling dat de nieuwe mountainbike route in januari 2019 aangelegd moet zijn.